(Door Marlies)
Ze deed het weer: Anna Netrebko: haar zoveelste CD is uit. Een van dé
stemmen van onze tijd. Haar vorige CD, getiteld ‘Verdi’ ging in korte tijd
naar de nummer 1 in de pop-charts (in iets minder verhaspeld Nederlands:
de hitlijsten) in Oostenrijk. Nooit vertoond in de geschiedenis van de
klassieke CD’s. Toen waren de recensies al jubelend, ben benieuwd wat ze nu zijn.
Als je de cover (van de CD bedoel ik) ziet is er niks ‘Verismo’s’ aan, nondepatatten
wat een prachtige hoes. En niet alleen omdat Netrebko een plaatje is, maar omdat
de hoes buitengewoon artistiek is met dat prachtige hoofddeksel… bij de titel
‘Verismo’ zou je eerder een armoedig gekleed persoon verwachten… niks is
minder waar. Nou zou Netrebko zelfs in een juten zak nog prachtig zijn (sprak
Vocalies – zelf ooit sopraan, maar nooit zo knap – jaloers).
Goed, het gaat niet om het hoesje, het gaat om de inhoud… en die zal net als
de vorige keer prachtig zijn. En Netrebko roept af en toe gevaarlijke politieke
dingen en zegt hier en daar wel eens een concert af, maar ze levert waar voor
uw geld. Ik lees de recensie in The Observer/Culture en mijn hart springt op.
Een vrije vertaling: ‘Netrebko is meer dan alleen een ster, haar artistieke
uitvoering van aria’s en scènes uit Italiaanse opera’s is tegelijkertijd subtiel
en opwindend’.
Ultrakort een CV-tje van Anna:
Anna Joerjevna Netrebko werd geboren in Rusland, in 1971); ze is Russisch
Oostenrijks.
Een ‘romantisch’ verhaal: ze zou de vloeren van het Mariinsky theater geboend
hebben om haar Conservatorium-opleiding te kunnen betalen. Er is niks romantisch
aan het boenen van vloeren, maar ook het hebben van een carrière is zwaar
overschat: het brengt een hele hoop spanning en druk met zich mee en de kans
op echte romantiek wordt een stuk minder door een carrière… maar goed, toen
de directeur van het Mariinsky, Valery Gergiev, haar opmerkte en haar mentor werd,
ging het als een dolle: Susanna in Le nozze di Figaro, Ljoedmila in Roeslan en
Ljoedmila (Glinka) enz. enz.
In 2003 begon ze CD’s te maken, zorgvuldig gepland en de CD’s vertoonden ook
een opgaande lijn in kwaliteit; was de eerste al goed, daarna werd het alleen maar beter.
Ik zag haar nog nooit in het echt: concerten en opera’s waar ze zingt zijn in
no time uitverkocht. Op TV zag ik haar langskomen en als ze in een opera zingt is
haar optreden zo betoverend dat ik ademloos blijf kijken. Normaliter word ik niet
zo meegenomen via een tv-scherm, maar als een uitvoering echt goed is, blijf ik
graag hangen.
Kopen die CD en als u bij een concert of opera kunt zijn: ga!
Hieronder een opname van ‘La mamma morte’ uit Giordano’s opera ‘Andrea Chenier’.