Vroeger hoorde je mensen wel eens klagen dat er “weer niks op
TV” was. Nu we niet meer lineair kijken maar dankzij het ontelbaar
grote aantal zenders en Netflix kunnen kiezen, hoor je die kritiek
zelden meer.

Ondertussen zie ik wel dat bij de nationale publieke omroep
steeds betere programma’s worden gemaakt. Wij werden verwend
met dramaseries als Penoza en Overspel, maar ook op ander gebied
zie ik steeds vaker mooie programma’s.

Zelfs educatieve programma’s hebben een swung gekregen die
het kijken meer dan waard is. Recentelijk genoot ik erg van de
serie “De Strijd” van Erik Dijkstra en Gerdi Verbeet over de
emancipatie van de arbeider. Dijkstra reed op zijn brommertje
kris-kras door Nederland naar plekken waar die emancipatie vorm
had gekregen. Goed gemaakt en informatief. Verheffend op een
goed te pruimen manier. Het kan.

Op dit moment ben ik de ban van het publieke programma
“Het geheim van de meester”.  Een programma waarin een team
deskundigen onder leiding van Jasper Krabbé het werk van
grote Nederlandse schilders bloot legt. Het brommertje van Dijkstra
is vervangen door de motorfiets van Krabbé, maar het is nog
beter gemaakt en minstens zo informatief. Het is een programma
over kunst dat ook nog spannend is gemaakt. Charlotte krijgt
haar opdracht natuurlijk op tijd af, maar je blijft wel tot het
laatste moment in het ongewisse.

En dan heb ik het nog niet over het programma van Eva Jinek
die in een auto door haar geboorteland Amerika rijdt om de
op succesvolle wijze de Amerikaanse ziel bloot te leggen. Ik
had nooit zo veel met Jinek, maar dat is veranderd. Een vakvrouw.

Vergeet ik nog bijna de Hokjesman waarin Michael Schaep te
voet door Nederland gaat om subculturen in beeld te brengen.

Het lijkt al met al wel of de Nederlandse publieke omroep steeds
betere programma’s gaat maken. Ik weet niet of dat voort komt
uit de toenemende concurrentie of omdat er een hele nieuwe
generatie programmamakers is opgestaan, maar fijn is het wel.

O ja en natuurlijk mijn guilty pleasure Heel Holland Bakt. Niet half
zo goed gemaakt als The Great British Bake Off, maar niet minder
vermakelijk.

Als dit zo door gaat heb ik geen tijd meer om naar Netflix te kijken.

  1. Harry Perton (reply)

    5 oktober 2016 at 18:49

    Wat betreft Eva Jinek heb ik precies hetzelfde als jij. Ik vond haar vroeger hard plastic. Ze is zachter, menselijker geworden.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.